בית המשפט הצבאי קבע: מאסר פתוח עד תום ההליכים נגד האברך החרדי שמתנגד לגיוס; מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א בהתייעצויות חירום

בדיון שהתקיים אמש בבית המשפט הצבאי לערעורים בקריה בתל אביב, הורה בית המשפט כי על אסיר עולם התורה בן העליה הרב מאיר בלוי שליט"א לשהות במעצר פתוח עד שתתקבל ההכרעה בעניינו. ודיון נוסף בענינו צפוי להתקיים ביום רביעי הקרוב בבית המשפט הצבאי ביפו. * ההחלטה באה, בעקבות עתירת פרקליטו מנחם שטאובר שנשכר על ידי הוועדה להצלת עולם התורה שהעלה נימוקים משפטיים כבדי משקל, אשר על פיהם אין לצבא כלל סמכות לעוצרו או לזמנו לגיוס, מאחר ואינו מתייצב כלל בלשכת הגיוס מאז ביטול חוק טל. כשבית המשפט הצבאי לערעורים מציין כי ""בשלב זה, נוכח קיומן של שאלות פרשניות כבדות משקל החייבות בחינה עובדתית ומשפטית, אין זה ראוי כי המאשם יהיה נתון במעצר ממשי בזמן בירור שאלות אלה" * במהלך המעצר הפתוח, אמור אסיר עולם התורה לשהות בבסיס תל השומר, ועקב סירובו ללבוש את מדי האסירים, הוא צפוי להסתובב במקום עם מגבעת וחליפה. כמו"כ הוא זכאי להחזיק טלפון, ולשמור על קשר רציף עם משפחתו. יחד עם זאת, אם חלילה יקבע במשפט כי עליו לשהות במאסר בפועל, תקופת המעצר הפתוח לא תנוכה מעונש המאסר, אך היא עשויה להילקח בחשבון בעת קביעת מידת העונש. * במקרה דומה בו שהה סרבן גיוס חרדי במעצר פתוח הוא ניצל את שהותו במעצר הפתוח להפעיל במקום מערך הסברה אודות הסכנה האורבת לפתחם של צעירים בשל נסיונות הפיתוי לגייסם לצבא. * בעקבות ההחלטה על המשך מעצרו של אסיר עולם התורה, צפויים רבני הוועדה להצלת עולם התורה, לעלות למעונם של מרנן ורבנן גדולי ישראל, להתייעצויות חירום ולקבלת החלטות בדבר המאבק הציבורי נגד מעצרו של בן הישיבה. * הצטרפו כעת לאמירת פרק תהילים להצלחתו של בן העליה מאיר בן בת שבע בלוי ולשחרורו המהיר מידי רודפי נפשו

בדיון שהתקיים אמש בבית המשפט הצבאי לערעורים בקריה בתל אביב, הורה בית המשפט כי על אסיר עולם התורה בן העליה הרב מאיר בלוי שליט"א לשהות במעצר פתוח עד שתתקבל ההכרעה בעניינו. ודיון נוסף בענינו צפוי להתקיים ביום רביעי הקרוב בבית המשפט הצבאי ביפו. בכך דחה בית המשפט את עמדת הפרקליטות הצבאית שביקשה להכניס את בן הישיבה לבידוד, אולם גם דחתה את בקשת הוועדה להצלת עולם התורה לשחרור מוחלט של בן הישיבה.

יצויין, כי בשונה ממעצרים רגילים, בצבא אין אפשרות לשחרור לחלופת מעצר כמו מעצר בית, והשחרור שקיבל בן העליה לסוף השבוע לביתו בוצע במסגרת חופשה, כשגם זה מהווה תקדים משפטי מאחר ועדיין הוא נמצא בסטטוס של עציר.

במהלך המעצר הפתוח, אמור אסיר עולם התורה לשהות בבסיס תל השומר, ועקב סירובו ללבוש את מדי האסירים, הוא צפוי להסתובב במקום עם מגבעת וחליפה. כמו"כ הוא זכאי להחזיק טלפון, ולשמור על קשר רציף עם משפחתו. יחד עם זאת, אם חלילה יקבע במשפט כי עליו לשהות במאסר בפועל, תקופת המעצר הפתוח לא תנוכה מעונש המאסר, אך היא עשויה להילקח בחשבון בעת קביעת מידת העונש.

יוזכר, כי אסיר עולם התורה גיבור החיל הרב אברהם צבי לדרמן שליט"א שנעצר לפני למעלה משנה, ושהה בחלק מזמן מעצרו ג"כ במעצר פתוח, ניצל את שהותו במעצר פתוח לפעילות נגד הגיוס, כך בין היתר הוא תלה על לוח המודעות בבית הכנסת של המחנה הצבאי את המודעה מטעם ארגון 'אגודים בצרה' המפרסם מדי שבוע את שמותיהם של כלל האסירים החרדים בבתי הכלא הצבאיים, וכן דאג לפזר במקום עלונים נגד גזירת הגיוס ופרסומי הסברה אודות הסכנה האורבת לפתחם של צעירים בשל נסיונות הפיתוי לגייסם לצבא.

בעקבות ההחלטה על המשך מעצרו של אסיר עולם התורה, צפויים רבני הוועדה להצלת עולם התורה, לעלות למעונם של מרנן ורבנן גדולי ישראל, להתייעצויות חירום ולקבלת החלטות בדבר המאבק הציבורי נגד מעצרו של בן הישיבה. כשיצוין, כי זו הפעם הראשונה בו יושב אסיר עולם התורה במעצר פתוח. (אצל הרב לדרמן, היו במקביל גם אסירים בכלא הצבאי).

כזכור, בסוף השבוע הורו מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א כי במידה ומעצרו יימשך, יש להמשיך את הוראתו הברורה של מרן ראש הישיבה הגאון הגדול רבי שמואל אויערבאך זיע"א כי על כל מעצר בן ישיבה יש להרעיש עולם ומלואו ולצאת במחאה אדירה שתביא את זעקת היהדות הנאמנה ועולם התורה, להסרת החרב המונפת על כלל בני הישיבות ועולם התורה בארה"ק.

היהדות החרדית בארץ ובעולם מבהירה כי לא יעזור לשלטונות כל ההתעמרויות בבני העליה נזר הבריאה וכפי הוראת רבותינו מצוקי ארץ זיע"א ויבדלט"א מרנן חברי מועצת גדולי עולם התורה כי אין להתייצב בלשכת הגיוס בשום אופן ואין לשתף פעולה עם חוק השמד.

המעצר

בן העליה נעצר בין שלישי בערב במהלך הפגנה ספונטנית נגד גיוס בנות שהתפתחה בכביש הכניסה לעיר מודיעין עילית, במהלך ההפגנה, עצרו כוחות המשטרה כעשרה מפגינים ולקחו אותם לתחנת המשטרה בכניסה לעיר. אחד האברכים במקום, שסירב להזדהות זוהה באמצעות טביעת אצבע, ואז עלה שמו במסוף המשטרתי, כמי שמתנגד לגיוס חרדים בסירובו להתייצב בלשכת הגיוס במסגרת חוק הגיוס הדורש מכסות ויעדים מקרב המגזר החרדי. אולם בעוד בתחנות אחרות במשטרה, מבינים כי אל להם לקחת חלק ברדיפת הצבא נגד עולם התורה, ומשחררים את העצורים בנסיבות אלו, מפקד המשטרה במודיעין עילית הורה מיד להזמין משטרה צבאית על מנת להסגירו לכלא הצבאי.

בזמן מעצרו שהה אסיר עולם התורה באגף המיוחד בישיבת המהר"ם מרוטנבורג שבכלא הצבאי, ובכך נפטר ממטלות הכלא, זאת ערב סירובו ללבוש את מדי האסירים. ראש הישיבה הגאון הגדול רבי שמואל אויערבאך זצוק"ל הביע את דעתו בענין הישיבה באגף המיוחד כי "ישנה חשיבות לישיבה בבידוד בכלא הצבאי על פני תפילה במניין וכל הנלווה. אך יחד עם זאת, מי שזה קשה עבורו, לא זה עיקר המלחמה"

המחלוקת המשפטית

בדיון שהתקיים בעניינו של אסיר עולם התורה ביום חמישי בבית המשפט הצבאי ביפו, ביקש עורך דינו מנחם שטאובר שנשכר על ידי הוועדה להצלת עולם התורה לשחררו באופן מידי, תוך שהוא מעלה טיעונים משפטים כבדי משקל ואשר על פיהם לצבא לא היה כלל סמכות לזמנו לגיוס, מאחר ולא התייצב בלשכות הגיוס לאחר חקיקת חוק לפיד. וזאת בהתאם לסעיף 20 לחוק שירות בטחון הקובע, כי לא ניתן לזמן לגיוס מי שחלפו 24 חודש מיום שהגיע לגיל שמונה עשרה, או 12 חודש מאז שהסתיימה תקופת הדיחוי שלו. בהקשר לזה יצויין כי עם פקיעת חוק טל כשלא חל כל הסדר דיחוי לתלמידי ישיבות תורניות, בחרו ברשויות הצבא שלא לזמן את בני הישיבות להתייצבות ואו לגיוס.

עילה משפטית נוספת לטענת העו"ד היא אפליה פסולה בין גברים לשאינם גברים, עקב היותו של האברך בן העליה אב לתינוק פעוט בן ארבעה חודשים, כשבמקרה דומה לא עוצרים את אם התינוק, וא"כ גם את אבי התינוק אין להכניס למעצר בשלב שכזה.

בתום הדיון הראשוני, קבע בית המשפט הצבאי על המשך מעצר במסגרת מעצר פתוח עד ליום שני הקרוב אז יקיים דיון נוסף, בציינו כי הדיון כרוך "בשאלות משפטיות לא פשוטותו, אשר הביאו באותו נושא להקפאת הליכי גיוס של מלש"בים אחרים", לכן קבע כי "בשלב זה, נוכח קיומן של שאלות פרשניות כבדות משקל החייבות בחינה עובדתית ומשפטית, אין זה ראוי כי המאשם יהיה נתון במעצר ממשי בזמן בירור שאלות אלה. עוצמת כלל הראיות בשלב זה אינה מצדיקה מעצר סגור, אלא ירידת מדרגה והסתפקות במעצר פתוח כחלופת מעצר".

בעקבות הפסיקה עתרו הן בפרקליטות הצבאית שדרשו להעבירו לבידוד, והן בוועדה להצלת עולם התורה שדרשו את שחרורו המיידי, ובדיון שהתקיים בבית המשפט הצבאי לערעורים, נקבע כי ייצא לחופשה, עד לדיון נוסף בעניינו שהתקיים אמש (ראשון).

בדיון שהתקיים אמש, החליט בית המשפט הצבאי לערעורים לדחות את ערעורי שני הצדדים, ולהחזיר את הדיון לבית המשפט הצבאי ביפו, בשל הטענות המורכבות שהתעוררו בנושא זה.

בהחלטה המשתרעת על פני 14 עמודים, מוצגות השאלות המשפטיות הסבוכות שהתעוררו בנוזא זה. בין היתר נכתב כי הטענות שהוצגו ע"י עו"ד מנחם שטאובר לפיהן מדובר במקרה המבסס הגנה מן הצדק בטענה של אכיפה בררנית, הינן "שאלות מורכבות המחייבות בירור מעמיק. נקיטת ההליכים בעניינו של המערער לעומת עמדת המדינה בהליכים אחרים, במקרים שעשויים להיחשב דומים, מעוררת סוגיה מורכבת של אכיפה בררנית, המחייבת בירור עובדתי ומשפטי מעמיק".

בסיום ההחלטה נכתב: "משהתעוררו שתי שאלות מורכבות המשליכות הן על בחינת חוקיות הליך הקיוס (תוקף צו הקריאה), במסגרת טענה של הגנה ממן הצדק ביחס לנקיטת הליך פלילי בעניינו של המערער, והן על קיומו של היסוד הנפשי בעבירה –  ראוי כי אלו יתבררו שעה שהמערער אינו מצוי מאחורי סורג ובריח".

התקדים בבג"ץ

יצויין, כי בעתירה פרטנית בעלת מאפיינים דומים שהוגשה לבג"ץ, קיבל בג"ץ את העתירה ואסר על הצבא לנקוט כל הליך של מעצר או גיוס נגד בני הישיבות.

באותה עתירה ביקשה המדינה מבג"ץ לשנות את המשמעות של החוק, בין היתר, בשל כך כי "פרשנות שתימנה את התקופה בה תלמידי הישיבות לא נענו לזימוני רשויות הגיוס להגיש בקשה לדחיית שירות, כתקופה שבאה במניין תקופת הקריאה להתייצבות לפי סעיף 20 לחוק, תביא במובהק למצב שבו חוטא יצא נשכר. חלק ניכר מתלמידי ישיבות שלא הגישו בקשה לדחיית שירות לאחר חקיקת תיקון 19, שייכים לפלגים בציבור החרדי שלא משתפים פעולה עם זימוני רשויות הגיוס מטעמים אידיאולוגיים, פרשנות שונה מזו שהוצגה לעיל תביא לכך שדווקא אותם תלמידי ישיבות שלא שיתפו פעולה עם רשויות הגיוס יזכו לפטור משירות. בעוד שתלמידי הישיבות ששיתפו פעולה יהיו זכאים למעמד של תלמיד ישיבה הזכאי לדחיית שירות בלבד, מעמד אשר מחייב עמידה בתנאים שונים ־ כגון היקף שעות לימודים שבועיות, אי עבודה בשכר, והגבלת על שהות בחו"ל".

בפסיקתם דחו בג"ץ את עמדת המדינה והבהירו כי "זה נושא שבמהותו לא ראוי לפסיקה פרשנותית אלא להסדרה בחוק. במסגרת החוק אתם יכולים לתת מענה לשאלה הזו. השאלה הזו רחוקה מלהיות פשוטה ומובנת מאליה, או להיות מוסדרת באמצעות פרשנות תכליתית".

הצטרפו כעת לאמירת פרק תהילים להצלחתו של בן העליה מאיר בן בת שבע בלוי ולשחרורו המהיר מידי רודפי נפשו

תהילים קמב
(א) מַשְׂכִּיל לְדָוִד בִּהְיוֹתוֹ בַמְּעָרָה תְפִלָּה.
(ב) קוֹלִי אֶל יְהוָה אֶזְעָק קוֹלִי אֶל יְהוָה אֶתְחַנָּן.
(ג) אֶשְׁפֹּךְ לְפָנָיו שִׂיחִי צָרָתִי לְפָנָיו אַגִּיד.
(ד) בְּהִתְעַטֵּף עָלַי רוּחִי וְאַתָּה יָדַעְתָּ נְתִיבָתִי בְּאֹרַח זוּ אֲהַלֵּךְ טָמְנוּ פַח לִי.
(ה) הַבֵּיט יָמִין וּרְאֵה וְאֵין לִי מַכִּיר אָבַד מָנוֹס מִמֶּנִּי אֵין דּוֹרֵשׁ לְנַפְשִׁי.
(ו) זָעַקְתִּי אֵלֶיךָ יְהוָה אָמַרְתִּי אַתָּה מַחְסִי חֶלְקִי בְּאֶרֶץ הַחַיִּים.
(ז) הַקְשִׁיבָה אֶל רִנָּתִי כִּי דַלּוֹתִי מְאֹד הַצִּילֵנִי מֵרֹדְפַי כִּי אָמְצוּ מִמֶּנִּי.
(ח) הוֹצִיאָה מִמַּסְגֵּר נַפְשִׁי לְהוֹדוֹת אֶת שְׁמֶךָ בִּי יַכְתִּרוּ צַדִּיקִים כִּי תִגְמֹל עָלָי.
אַחֵינוּ כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל הַנְּתוּנִים בַּצָּרָה וּבַשִּׁבְיָה הָעוֹמְדִים בֵּין בַּיָּם וּבֵין בַּיַּבָּשָׁה הַמָּקוֹם יְרַחֵם עֲלֵיהֶם וְיוֹצִיאֵם מִצָּרָה לִרְוָחָה וּמֵאֲפֵלָה לְאוֹרָה וּמִשִּׁעְבּוּד לִגְאֻלָּה הָשָׁתָא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב וְאִמְרוּ אָמֵן.

השארת תגובה

שתף את הידיעה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב print

כותרות אחרונות

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן