"ליברמן מאיים על חיזבאללה ועל איראן אבל הוא לא יכול לחטוף צעקה או עגבנייה?"

הרב מרדכי מינצברג אב ל-11 שזכה ו-2 מבניו נעצרו במהלך המחאות נגד הגיוס, שוטח בפני קוראי 'הארץ' מעט ממה שקורה במאבק החרדי נגד גיוס חרדים * "נכון, החיילים מתקבלים בבוז בצעקות. אם מישהו שגר פה יחזור בשאלה ויקים דוכן למכירת חזיר, זה יהיה פחות גרוע מחייל. כי חייל שהולך פה משקר - הוא מספר סיפור שאפשר להיות חרדי בצבא והוא מנסה למכור לך את הסיפור הזה" * הציבור החרדי חי, תוסס, ליברלי, משכיל ונאור. כשאתה קורא טקסט אקדמי אתה מרגיש כאילו החזירו אותך לתקופת האבן // ראיון מרתק

התמונות הזורמות כל העת משכונת מאה שערים לאורך כל התקופה האחרונה, מוכיחות לכל מי שעוד היה בו כל ספק כי המשטרה החליטה להתעלל בתושבי השכונה החרדיים, התמונות והתיעודים מהמקום מוכחים ללא ספק כיצד החליט השלטון לסגור חשבון עם ציבור שלם, והוא איננו בוחל בשום אמצעי לשם כך, לרבות הפעלת אלימות משולחת רסן, מעצרי שווא והחרמת חומרי פרסומיים.
על אף שהציבור החרדי מותקף באלימות וברוטאליות ע"י כוחות משטרה גדולים ואלימים, בשיתוף כנופיות אזרחיות הממונות ע"י השלטון שלא פוסחים על תקיפת זקנים נשים וילדים בניסיונם לפרק את ההתנגדות החרדית החזקה נגד גיוס חרדים, הרי שהציבור החרדי מנהל מאבק בלתי אלים בדרכי שלום וזכויותיו מופרות ביד גסה.
בראיון לעיתון 'הארץ', מתאר הרב מרדכי מינצברג, מעט ממה שקורה באמת בשטח, הרב מרדכי מינצברג, בן 44, הוא נין, מצד שני הוריו, של הרב עמרם בלוי, מייסד נטורי קרתא (שומרי העיר). הוא מתגורר בלב האזור הצפוף של מאה שערים ואב ל–11 ילדים, שניים מהם נעצרו לאחרונה בהפגנות נגד הגיוס לצה"ל. "אנחנו מאוד מעודדים את זה פה בבית", הוא אומר בחיוך. "אנחנו אנשי היישוב הישן שיושבים פה דורות, האידאולוגיה שלנו זה התבדלות. יש את המציאות ויש את הציונות — אבל אנחנו חייבים להתבדל", הוא מסביר.
אנו מתכבדים להביא בפני קוראי ה'אידישע פוסט' את תוכן הראיון:

הציבור החרדי חי, תוסס, ליברלי, משכיל ונאור. כשאתה קורא טקסט אקדמי אתה מרגיש כאילו החזירו אותך לתקופת האבן

הרב מינצברג מספר על הציבור החרדי כי ציבור חי נושם הרבה יותר מהחשוכים החילוניים. "הצלחנו להעביר את 200 השנים האחרונות באותה צורה, וזה לא שאנחנו משמרים משהו מת, פולקלוריסטי. זה משהו חי ודינמי", הוא אומר על התרבות בה הוא חי. "אף אחד פה לא מרגיש פרימיטיבי. הכל פה חי, תוסס, ליברלי, משכיל ונאור. כשאנשים פה לקחו לידם טקסט אקדמי הם הרגישו כאילו החזירו אותם לתקופת האבן. זה היה משעמם".

"ליברמן מאיים על חיזבאללה ועל איראן אבל הוא לא יכול לחטוף צעקה או עגבנייה?"

לפני כשבועיים הגיע השר האחראי לגיוס חרדים א. ליברמן לניחום אבלים בשכונת מאה שערים בירושלים. סביב הבית שבו ביקר התאספו עשרות חרדים יראי השם להפגין ולמחות, צוות האבטחה של השר הזעיק למקום שוטרים. השוטרים הבריחו את השר, כמה שעות לאחר מכן פשטה המשטרה על משרדי ארגון "מרכז ההצלה", הנאבק בגיוס חרדים לצה"ל. בזמן הפשיטה הפעילה המשטרה אלימות רבה.
"שוטרים באו לחלץ את השר? ממה? אף אחד לא היה בסכנה ולא היה צריך לחלץ אף אחד", מתעקש הרב מרדכי מינצברג.
"היו פה אולי 20 או 30 חבר'ה, אני מבטיח לך שאף אחד מהם לא עשה התעמלות ב–20 השנים האחרונות", הוא אומר וממשיך: "ליברמן מאיים על חיזבאללה ועל איראן אבל הוא לא יכול לחטוף צעקה או עגבנייה? ואז בתגובה המשטרה באה לשכונה עם אלות, גז ורימונים, אז בטח שמעיפים עליהם דברים – זאת ההגנה הכי מינימלית שיש פה. מתנפלים על האוכלוסייה ומציגים אותה כאלימה, מה קרה? זרקו עליהם בקבוק מים? ביצה?".

החרדים מוחים נגד השר א. ליברמן האחראי על גיוס חרדים
המאבק על החינוך: "בחמש השנים האחרונות התחילה ממש מתקפה. מנסים להטמיע אותנו בחברה הישראלית"

הרב מינצברג מספר כי, "בחמש השנים האחרונות התחילה ממש מתקפה. מנסים להטמיע אותנו בחברה הישראלית, זה מקיף את כל החברה הישראלית. רוצים לשבור אותנו, לגרום לזה שלא יהיה עוד מושג כזה של יהודי לא ישראלי".
"קנו את הציבור החרדי כדי להכניס אותם לחברה הישראלית", אומר מינצברג. "זה התחיל מהחינוך, מספרי הלימוד, נכנסו תכנים שפעם מבחינת הציבור החרדי זה היה ייהרג ובל יעבור, היום זה עובר בשתיקה. אנשים שאתמול היו מוכנים למות על הדברים האלו הולכים היום כצאן לטבח, זה לא נתפס. קנו את השתיקה שלהם בתקציבים ענקיים לישיבות. אנחנו שמים מראה מולם, כי אנחנו עומדים באותו מקום וזה מוציא אותם מהכלים", אומר מינצברג. ואכן, בתקשורת החילונית ובאתרי הרכילות המנסים לפנות אליהם קשה למצוא אמפתיה כלפי העדה החרדית ומאבקים לטובת היהדות.

המחאות נגד החיילים המתחזים, ונסיונות המעצר הליליים

המאבק בין המשטרה לעדה החרדית הגיע לשיא סביב המבצעים היזומים שערכה במאה שערים. המבצעים כללו שליחת בלש לבוש במדים לשכונה, מתוך הנחה שייתקל בתגובות אלימות. כשאלו הגיעו, שוטרים סמויים היו יוצאים ממארב ועוצרים את המעורבים. הרב מינצברג טוען בתגובה כי ההתקפות נובעות מכך שהבלש זוהה כפרובוקטור. האלימות פורצת לרוב בשלב המעצרים. בחודשים האחרונים נרשמו מספר פצועים משני הצדדים ועשרות נעצרו, נגד חלקם הוגשו כתבי אישום בגין תקיפת שוטרים כשלאחר מכן התברר בבית המשפט כי השוטרים שיקרו. במקביל פתחה המשטרה בסדרת מבצעי מעצרים, בשיטה שלקוחה ממשטרים אפלים: פריצות לבתים בשעות הלילה המאוחרות בכדי לעצור פעילים מרכזיים בארגונים הפועלים נגד הגיוס או ליווי לוכדי עריקים של המשטרה הצבאית.

כוחות משטרה בשילוב עם כנופיה אזרחית, פושטים לפנות בוקר על שכונת מאה שערים למעצר חרדים הפועלים לסיוע לבני ישיבות

"החרדים פיתחו דרכים להתמודד עם המבצעים. הם מפיצים הודעה על הנוכחות המשטרתית ומצליחים לארגן בתוך דקות מאות מפגינים, שמתייצבים בכל שעה לשבש את המבצע". מתאר כתב הארץ לקוראיו. בנוסף, הוקמו כמה ארגונים שמטרתם להתנגד ללחצי הצבא. ארגון אחד פועל למחות נגד המסיונריים שפועלים לגיוס צעירים לצבא. ארגון אחר מסייע משפטית, כלכלית ואף רוחנית למי שהסתבך עם הצבא, וארגון שלישי מפעיל משמרות מחאה והסברה ליד לשכות הגיוס.

חרדים מפגינים מול לשכת הגיוס בירושלים בעת מעצר עריק

הרב מינצברג מבקש לשמור על זכותם של אנשי העדה להמשיך להביע את מחאתם למול החיילים החולפים בשכונה. בשנה האחרונה, ככל שהתלהט המאבק החרדי נגד הגיוס, הלכו ותכפו האירועים בהם נכנסו מסיונרים צבאיים לשכונות החרדיות, ונתקלו בגל מחאה בלתי מתפשר הדורש מהם להפסיק לנסות לקלקל את הילדים היהודיים. בל"ג בעומר הוצתה בשכונה בובת המן שהתחפשה לחייל וגם השימוש הרווח במונח "חרד"ק" (חרדי קל־דעת) לתיאור חיילים המתחזים לחרדים, משך אש מהצווחנים בתקשורת הרפורמית.
הרב מינצברג מסביר את הדברים מנקודת מבטו. "אין דבר כזה חייל שחטף מכות. זה עוד לא קרה", הוא מכריז. "תראה לי כתב אישום אחד של מישהו שנעצר על הכאת חייל. תראה לי תמונה אחת". הוא מבקש להדגיש כי החיילים המתחזים לחרדים מבעירים את חמת התושבים בשל המסר שהם מעבירים. "נכון, החיילים מתקבלים בבוז בצעקות. אם מישהו שגר פה יחזור בשאלה ויקים דוכן למכירת חזיר, זה יהיה פחות גרוע מחייל. כי חייל שהולך פה משקר — הוא מספר סיפור שאפשר להיות חרדי בצבא והוא מנסה למכור לך את הסיפור הזה".
"איפה צעקו על החיילים? ברחוב יפו? בבסיס צבאי, לא. כאן במאה שערים, אני משלם מחיר על המגורים פה, אני משלם עשרות אלפי שקלים בדירה, אני משלם על זה באורח החיים שלי, אני מוותר על דברים כי אני רוצה את זה, אני רוצה את המוצר הזה. אני מתנגד לעצם הדבר שנקרא מדינת ישראל, אני מתנגד למושג הזה של הצבא, אני לא מסכים למלחמות שלהם ולמבצעים שלהם, הם נלחמים נגדי. תראה את המאבקים שיש בתוך הצבא, איך הבנות ילכו ומה הן ילבשו, פה 90% מהאנשים לא מדמיינים בכלל שיש בעולם שאלות כאלו", הוא אומר.
לטענת הרב מינצברג, ברוב המוחלט של המקרים החיילים שהותקפו לא עברו במאה שערים במקרה. "90% מהמקרים זה לא חיילים שהולכים סתם לבית שלהם, זה או פרובוקציה, או שווִיץ – עברתי בשכונה החרדית. אם אתה היית מגיע במדים זה היה עובר בשקט, לאף אחד לא היתה אפילו טינה בלב עליך, אבל ברגע שאתה חרדי זה סיפור שונה". הרב מינצברג מונה את השינויים בחברה החרדית המעידים, לתפיסתו, על הכניעה של החרדיות לישראליות: שירות לאומי בארגוני ההצלה, היחס לחינגאות ישראליים, היחס בתקשורת החרדית לצה"ל. "הם עוברים מהפך ישראלי", אומר הרב מינצברג.

כל הציבור החרדי מתנגד לגיוס, התקשורת הרפורמיסטית מנסה לתייג את המאבק נגד הגיוס כקיצונית ע"מ שתוכל להשפיע על השאר

הרב מינצברג, בטוח כי רוב הציבור החרדי עדיין מבין מכיר ויודע על הסתירה המובנית בין הגיוס לבין אמונתו ואורח חייו. המאבק של החילוניים ומשת"פיהם נגד החרדים השמרניים נועד, מסביר הרב מינצברג, להפריד בינם לבין שאר הציבור החרדי שאינו בנוי לפעילות מעשית נגד המסיון, ולהציגה כקבוצה קיצונית ואלימה, כדי שניתן יהיה להציג את שאר החרדים כציבור שהולך ומתחבר לחברה הישראלית – ולטשטש את העובדה שכולם מוסיפים להתנגד לגיוס, ובכך מנסים לעודד את השוליים להתחלן. "היה למישהו עניין להביא את הצבא למודעות, כדי להגיד שיש פה קבוצה אחת קיצונית שנלחמת בצבא, אבל זה לא נכון", הוא קובע. "עדיין כולם נגד הצבא, למרות הפיתויים. יש אינטרס לעשות אותנו קיצוניים, כך גם יכולים להיכנס בנו בכל הכוח וגם להפריד אותנו, מי רוצה להתחבר עם קיצוניים?".

החרדים והציונות

כשנשאל על ניצחון הציונות הוא דוחה את השאלה. "איזה ניצחון, מה השתנה? נראה לך שאנחנו התפללנו 2,000 שנה שביבי נתניהו יהיה הגואל, לחיילים האלו התפללנו? לממשלה הזו?". הוא מוסיף כי "אין פה כיסא ואין פה כבוד", "הציונות היא גלות בין יהודים וזו הגלות הכי גרועה. הרצל רצה פתרון לבעיה היהודית, אבל לנו אין בעיה, אנחנו יהודים. הציונות זה כישלון טוטלי, פעם היו צועקים אנטישמיות, אנטישמיות אנטישמיות, והיום צועקים אותו הדבר. אז מה ההבדל אם אתה צועק את זה מערבות אוקראינה או מחופי המזרח התיכון?".
"לציונות הייתה הצלחה אחת — היא הצליחה בכיבוש דעתם של היהודים. לכן, לדעתי, הציונות כאן לא באה לתת פתרון, היא באה לעשות דבר אחד – לחסל את היהדות האותנטית", אומר הרב מינצברג ומוסיף: "יש מאמר חז"ל על כך שטוב תינוק חי מעוג מלך הבשן מת. לתינוק יש את הכוח של ההתנגדות, הוא מתחיל לצעוק ולהזיז את הרגליים והידיים. כל זמן שאנחנו לוחמים, משננים, מתנגדים — יש מלחמה. כל עוד תהיה מלחמה יש לנו תקווה".

השארת תגובה

שתף את הידיעה

כותרות אחרונות

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן