ביטוי בעירבון מוגבל: כך מערימה המשטרה קשיים על מארגני ההפגנות המעוניינים לממש את זכותם הדמוקרטית למחות

הפגנה דורשת אישור רק כאשר מתקיימים שלושת התנאים הבאים במצטבר: משתתפים בהפגנה 50 איש או יותר; ההפגנה נערכת תחת כיפת השמיים; ההפגנה כוללת תהלוכה ו/או נאומים מדיניים. * אולם המשטרה מנצלת את חוסר המודעות של אזרחים לחוקים - ומוסיפה דרישות שונות ומשונות משל עצמה

על רקע סערה ציבורית חסר היקף נגד מגבלות על חופש הביטוי שמחילה המשטרה בניגוד לחוק, מתפרסם הבוקר ב'מעריב' כתבה המסקרת מעט מהקשיים שמערימה המשטרה על מארגני ההפגנות. להלן עיקרם:
ישנם שלושה תנאים שצריכים להתקיים ביחד במלואם על מנת שיהיה צורך להוציא רישיון להפגנה: צריכים להיות בה יותר מ־50 איש; היא צריכה להתרחש מתחת לכיפת השמיים; וצריכה לכלול צעדה ו/ או נאומים מדיניים. כך למשל, בהתקהלות של 2,000 איש לא נדרשת הוצאת אישור אם הם מניפים שלטים בשקט.
אלא שנדמה שמשטרת ישראל לעתים מנצלת את חוסר המודעות של אזרחים לחוקים – ומוסיפה דרישות שונות ומשונות משל עצמה. כמו"כ על מנת להוציא רשיון צריך להגיע פיזית לתחנה ולהגיש שם את טופס הבקשה. כמה סרבול, למה לא פשוט לשלוח את זה במייל או בפקס? והרי תמיד אחר כך צריך להגיע לעוד פגישה ולעוד פגישה. להוציא אישור להפגנה זה פשוט לעבוד בזה".

בתום לב? המשטרה מפרשת את החוק באופן שגוי

"המשטרה הרבה פעמים מפרשת את החוק באופן שגוי וסוברת בטעות שהפגנות מסוימות הן טעונות רישיון אף שהן לא", מסביר עו"ד אבנר פינצ'וק, מנהל היחידה לזכויות אזרחיות ופוליטיות וראש תחום פרטיות ומידע באגודה לזכויות האזרח, בראיון הבוקר לעיתון 'מעריב'. "בנוסף, משום מה לכל תחנה ולכל מרחב יש את התנאים, הפרוצדורות והטפסים שלהם. בתחנה אחת ידרשו ממארגני ההפגנה דבר אחד, בתחנה שנייה ידרשו דבר אחר, ובדרך כלל אלה דברים שאין להם שום בסיס בחוק. לפי הנוהל, צריך להגיש בקשה חמישה ימים מראש, כשיש מקרים שצריך לבקש בדחיפות. אבל לעתים, גם אם מגישים חמישה ימים או שבועיים מראש, לא תמיד זוכים לאישור במועד. זה מאוד מקשה על מקרים שבהם אתה מתכנן הפגנה של מאות אנשים ורוצה להזמין אותם ברשתות החברתיות. אתה לא יכול לחכות בשביל זה לרגע האחרון".
לפעמים דורשת המשטרה תנאים מוזרים, כמו "לתאם עם הקב"ט של העירייה, ועם אגד. פעם ביקשו לדאוג ל־20 סדרנים ופעם ל־40. הפגנה לא אמורה לעלות כסף, אלא אם כן מדובר בסוג של הפנינג. אנשים לא אמורים לעבוד במשרה מלאה בשביל כל תחנה שמטילה עליהם כל מיני משימות ותשלומים".

דרישה לאחריות פלילית למארגנים

סלוצקר עמראן, מהאגודה לזכויות האזרח, מספרת ל'מעריב', כי גם בהפגנות נגד מתווה הגז, שהתקיימו לפני כשנתיים ברחבי הארץ, היו דרישות חריגות של המשטרה: "המשטרה דרשה אז מהמארגנים לחתום על כך שיש להם אחריות פלילית על כל התנהלות שתהיה בהפגנה, מתחילתה ועד סיומה. כלומר, אם מישהו יחליט לשרוף צמיג – זו תהיה אשמתם. ובאמת, באחת ההפגנות בבאר שבע נעצר אחד המארגנים בגלל התנהגותו של אחד הפעילים".

הגבלות חמורות על מתווה ההפגנה, ולמה אוטובוסים החליטו ברגע האחרון לבטל את הנסיעה

ג', ממארגני הפגנות המחאה של יוצאי אתיופיה שנערכו לפני כשנתיים, למוד קרבות משטרתיים. הוא זוכר, למשל, איך נהגי אוטובוסים שהיו אמורים להגיע עם מפגינים מכל רחבי הארץ להפגנה גדולה שהתקיימה בירושלים – החליטו ברגע האחרון לבטל את נסיעתם, מכיוון שלטענתו פחדו מהמשטרה. הוא גם מספר כי בדיוק בגלל דברים מהסוג הזה לא לכל הפגנה הוגשה בקשה לרישיון. "הם עושים חיים קשים", אומר ג', ל'מעריב'. "להישמע לתנאים שלהם זה גם משהו שנוגד את האינטרסים שלנו. לדוגמה, המשטרה מנסה לנתב אותנו לאזורים שבהם לא ישמעו אותנו, שלא נהיה על צירים ראשיים, וזה לא חופש ביטוי. גם עם הדרישות הלוגיסטיות מאוד קשה לנו. מאיפה נביא אמבולנס וסדרנים? זו הפקה שלמה. ככל שהדרישות יותר גבוהות, כך ההפקה יותר גדולה. אין לאף אחד מאיתנו עלויות כאלה, וגם כשקיבלנו אישורים, הם לא תאמו את המטרה שלנו".

השארת תגובה

שתף את הידיעה

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Share on print

כותרות אחרונות

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן