איך בוחרים משקולות צלחת ואיך משתמשים בהן באופן בטוח

משקולת צלחת היא אחד מאביזרי הכושר הנמכרים ביותר. הסיבה לכך היא האפקטיביות הגבוהה של אימוני הרמת משקולות. חשוב מאוד לבחור באופן מושכל את המשקולות הנכונות, ולא פחות חשוב להשתמש בהן בהתאם למספר עקרונות בסיסיים – כדי שהתוצאה של השימוש במשקולות תהיה הטובה ביותר האפשרית.

 

הסוגים השונים של משקולות צלחת

משקולות צלחת נחלקות למספר סוגים עיקריים. סוג אחד הוא משקולות ברזל, סוג שני נקרא ABS, יש גם משקולת צלחת אולימפית ועוד אופציה היא משקולות באמפר.

משקולות ברזל מתאפיינות במחיר נמוך. הן עשויות מברזל, ללא ציפוי ובנויות כך שאין בהן נקודת אחיזה. טווח המשקלים האפשרי הוא עד 20 ק"ג. משקולת צלחת ABS מיוצרת מחומר דמוי פלסטיק שבתוכו יש יציקה של גרניט, ומגיעה במשקלים של עד 10 ק"ג. היתרונות העיקריים הם עמידות בפני חלודה ואי גרימת נזק לרצפה, גם כשהמשקולת נופלת עליה.

משקולות אולימפיות מיוצרות מברזל ומגיעות עם ציפוי גומי שמגן על הרצפה, אבל לא במצב של הטחת המשקולות. לסוג של משקולות 3 נקודות אחיזה כך שנוחות השימוש מרבית, וכמו כן יש בהן טבעת הגנה מברזל. משקולות צלחת באמפר מתאפיינות בקוטר אחיד של 45 ס"מ ועשויות מגומי מלא, צפוף ועמיד מאוד. משקולות אלה מבטיחות שלרצפה לא ייגרם נזק, כולל בהטחה, אבל אין בהן נקודות אחיזה. טווח המשקלים שלהן הוא 5-25 ק"ג.

 

משקל ומידות

אחרי שבוחרים את הסוג הספציפי של משקולות הצלחת, הפרמטר הבא שבוחנים אותו הוא המשקל שלהן והמידות – כך שיתאימו למוט. צלחות הברזל מתאימות למוטות בקוטר של 2.5-2.8 ס"מ, משקולות ה-ABS לקוטר שבין 2.5 ס"מ ל-3 ס"מ, ואילו משקולות צלחות אולימפיות וצלחות הבאמפר מתלבשות על מוטות שהקוטר שלהם הוא 5 ס"מ.

בחירת המשקל צריכה להיעשות בהתאם ליכולות שלכם, וחשוב לזכור שעל-מנת להפיק תועלת אמיתית מאימוני משקולות נדרשת התקדמות הדרגתית – מבחינת מספר ההנפות בכל סט וגם מבחינת המשקל. הדרך הטובה ביותר היא לנסות להרים את המשקולות, עם המוט כמובן. אם בסוף הסט אתם מרגישים שלא באמת התאמצתם, המשקל נמוך מדי. מאמץ מסוים הוא כמובן הכרחי כדי לבנות את מסת השריר, אבל אם המאמץ גדול יתר על המידה הוא עלול לגרום לתנועות שגויות ופגיעות פיזיות, ולכן חשוב לדייק בבחירת המשקל.

 

עקרונות בסיסיים לאימונים בטוחים ויעילים

* חימום – כל אימון משקולות חייב להתחיל בחימום מתאים.

* פרק זמן – אימון בעזרת משקולות צלחת אמור להימשך עד 45 דקות לכל היותר.

* ימי מנוחה – גם כשרוצים לבנות מסת גוף במהירות הדרך היעילה ביותר היא להרים משקולות לא יותר מ-3 פעמים בשבוע. בימי המנוחה מאימון זה אפשר לבצע אימוני סיבולת.

* תוכנית אימונים מדויקת – באופן כללי מומלץ לבנות תוכנית אימונים שמבוססת על משקולות הצלחת בעזרת אנשי מקצוע מנוסים, שיבחנו את המצב הקיים, יקשיבו לרצונות שלכם, ויבנו תוכנית מדויקת לגישור על הפער.

עוד כתבות בנושא: