חואן חינס דה ספולוודה – תומך הכיבוש

חואן חינס דה ספולוודה – תומך הכיבוש. מסתמך על שתי מסורות; 1. כתבי אריסטו, 2. התאולוגיה הנוצרית המסורתית.
אנחנו עליונים. אחד מביטויי העליונות התרבותית – קורבנות אדם וקאניבליזם. גם אין להם כתב. 4 סיבות למלחמה –אובדן חיים, סמכות פוליטית,רכוש, חובה להכניע את כל מי שבגלל מצבו הטבעי חייב להקשיב לאחרים.

LAS CASAS – מגן האינדיאנים. הכיבוש כשליחות ודרך לבנות עולם חדש, לא זו הבעיה. מה הקושי? ההיתר להכריז מלחמה על האינדיאנים כדי להרחיב את היקף האמונה הנוצרית. בניגוד לספולוודה, טוען שאסור לכפות ניצור. העניין המרכזי – מלחמה וצידוק למלחמה. הוא מציג תמונה אידילית של האוכלוסייה הילידית כבני אדם תמימים ועדינים, שוחרי שלום. אפילו בעניין קורבן האדם הוא רואה בזה עדות ליכולתם להאמין. אם ננצר בכוח נצטרך להרוג כ"כ הרבה אנשים שהחטא יגבר על היתרונות. סמכות לנצר בכוח – מי שהחל כנוצרי ואחר כך החליט שהוא לא נוצרי/מי שחי מראש תחת שלטון נוצרי.האינדיאנים מעולם לא חיו תחת שלטון נוצרי או קיבלו על עצמם את הנצרות מרצון.

 

בהשפעת לאס קסאס קארל החמישי מחוקק חוקים הומניסטים NUEVAS REGLAS. החידוש העיקרי – ביטול מוסד הENCOMIENDA. זו מסה כלכלית חשובה גם לכתר – חמישית מהרווחים מגיעים אליו. נשיאת מסעות ממקום למקום למשל – מבוטלת. הגדרות מאד ברורות מה אסור ומה מותר. מה בעיקר מרגיז אותם? הENCOMIENDA היא לתקופת חיים אחת- לא עובר לילדיו של הכובש וחוזר לכתר. המשמעות היא ביטול המוסד. כמובןשאין אנקומיינדות חדשות. הכתר לא מעריך את גודל ההתנגדות שמגיעה לסדר גודל של מרידה (גונזאלו פיסארו, אחד מ-4 האחים פיסארו יחד עם מרבית האנקומיינדרוס של פרו). הצבא שנשלח לשם ע"י הכתר נכשל כמה פעמים עד שמצליח להוציא את פיסארו להורג בכיכר קוסקו. בסופו של דבר הכתר נסוג מהחוקים.

יש גם צד לא הומניסטי – תכלית פוליטית ברורה. התחזקות האנקומיינדה הטרידה את הכתר הספרדי מאד. אלו אוכלוסיות שמפקיעה מידי הכתר את השליטה על הילידים. פגיעה בריכוזיות השלטון. גם עוצמה כלכלית אדירה שמאיימת כל הכתר. גם עוצמה צבאית! לכל כובש יש צבא קטן משלו. קאחאמרקה צפון פרו – אירוע שלא דנו בו. 168 כובשים ספרדים מוכרים למחקר שמגיעים, לוקחים בשבי את השליט (אטאוולפה) ומבטיחים שישוחרר תמורת כופר של חדר מלא זהב וחדר מלא כסף. האינדיאנים עשו את זה, והוא בכ"ז הוצא להורג. האנשים האלו הפכו בין לילה לאנשים העשירים בעולם.
MEN OF CAJAMARCA/LOCKHEART. מאיפה באו, לאן הגיעו? הפרשים מקבלים נתח גדול יותר מרגליים. חמישית נותנים לכתר. חזקים ברמת האיום על הכתר.
כל מי שבא אחרי קארל ה-5 מבחינת אופי היו חלשים יותר והם נכנעו למרידות האנקומנדרוס. גם אל היה תחליף לשיטה.

שיעור 8 15.12.15

יציאת המין האנושי מאפריקה וההתיישבות ברחבי כדור הארץ. שורת מערכות מסחר סביב הים התיכון בתקופה היוונית, בתקופה הרומית שוב סביב הים התיכון וסביב שנת ה-0 סביב כל אירו-אסיה (צפון אפריקה, אסיה, אירופה) – דרכי המשי. 1492 – משהו קורה. נוצרה מציאות חדשה. חילופי אנשים, סחורות, רעיונות, גזעי חי צומח ומחלות. תוצאות החילופים משפיעות עד היום. עולם מקושר שמוקדו – האוקיינוס האטלנטי. הספינות מקשרות בין 4 היבשות הסובבות; אירופה, אסיה, צפון אמריקה, דרום אמריקה. מחליפות ביניהן סחורות ואנשים, מחלות, צמחים, טכנולוגיות..

המוקד הכלכלי עובר מהאוקיינוס ההודי והים התיכון אל האוקיינוס האטלנטי. הממלכות שלחופיו – המעצמות הדומיננטיות של העולם (ספרד, פורטוגל, 17-18 – הולנד, אנגליה וצרפת). בזכות המערכת האטלנטית ושייכותן ושותפותן במערכת. "המערכת האטלנטית", "החילופין הקולמביאני".

נשרטט את המערכת בקווים כלליים, נבין איך היא פועלת, נבחן את התהליכים שהונעו ונבין את השלכותיהם.

  • מה היא המערכת האטלנטית?
    משולש שעוברות בו סחורות. מה ההיגיון? קפיטליסטי גרידא. סחורות עוברות מהיכן שהן זולות לאן שהן נחשקות. מתחיל מאירופה לאפריקה: מתכות, כלי נשק, טקסטיל. [מאפריקה לאירופה: שנהב זהב (שולי)]. אפריקה לאמריקה: המשאב העיקרי מאפריקה – עבדים. עובדים במטעים, בעיקר בסוכר וקפה באיים הקאריביים (אבל גם עוד – טבק, אינדיגו, כותנה…..) ומייצרים תוצרת (חומרי גלם) שנמכרת באירופה. השלב האחרון – אירופה לאמריקה: סחורות מעובדות נשלחות למושבות באמריקה.
    אירופה מרוויחה פעמיים – חומרי גלם זולים מגיעים אליה והיא מוכרת סחורות שעובדו מהם חזרה לאמריקה.
    האם כל היבשות מרוויחות? אולי. אבל אירופה מרוויחה הכי הרבה. אירופה מוכרת בכפייה את הסחורות האירופאיות, זה לא שאירופה מוכרת למתיישבים של עצמה. העבדים האפריקאים הם עבדים מוחלטים, העבדים האינדיאנים הם חצי-עבדים. עובדים בכפייה ומקבלים כסף שמוכר לנו, מטבע (זהב, כסף..). הם מחוייבים לקנות את הסחורות ובעצם אירופה יוצרת שוק שתלוי בה יש מאין. יתכן שהילידים לא זקוקים לסחורות שלה אבל היא חייבת לכמור. בסיס למהפכה התעשייתית. אירופה גם משתיתה באירופה מערכת כספית של מטבע שהייתה זרה לילידים.

המרחב אירופאי – מערכת קפיטליסטית, דת נוצרית, חוק אירופי…

לפרסום כתבה, השאירו פרטים