מה זה אומר אשפוז כפוי

אשפוז כפוי הוא נושא קריטי בהקשר המשפטי, במיוחד כאשר הוא מתייחס לאנשים עם בעיות נפשיות המהווים סיכון לעצמם או לאחרים. בהקשר המשפטי, האשפוז הכפוי מתייחס לתהליך שבו אדם מאושפז במוסד פסיכיאטרי בניגוד לרצונו. פרקטיקה זו נועדה בראש ובראשונה לטפל במצבים שבהם אנשים עם בעיות נפשיות אינם יכולים לדאוג לעצמם או במצבים שבהם הם עלולים להוות סכנה לאחרים. בעוד שאשפוז כפוי משמש להגנה על הפרט והציבור, הוא גם מעורר חששות לגבי חירות אישית ואוטונומיה. כמובן שכאשר מדברים על נושא כל כך רגיל ומורכב, ניתן לראות שיש קריטריונים ברורים לאשפוז שנעשה בכפייה. כלומר, אם חשבתם לרגע שבית המשפט יכול להחליט ככה סתם, ובקלות ראש, על תהליך של אשפוז כפוי, דעו שבפועל במציאות זה לא כך.

 

אשפוז כפוי – הקריטריונים של בית המשפט

הקריטריונים הספציפיים לאשפוז כפוי המחויב על ידי בית המשפט משתנים בהתאם לתחום השיפוט. עם זאת, קיימים גם מצבים נפוצים שבהחלט יכולים להוביל את בית המשפט להחליט על אשפוז כפוי. למשל:

  • ראיות לכך שהאדם סובל ממחלת נפש
  • ראיות לכך שהוא מהווה סיכון משמעותי לעצמו או לאחרים
  • ראיות לכך שהוא זקוק לטיפול שהוא אינו מוכן או אינו מסוגל לקבל מרצון

על בתי המשפט לאזן בין זכויות הפרט לבין הצורך להגן על שלום הציבור, תוך הסתמכות לעתים קרובות על הערכות הניתנות על ידי אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש. הוראות החוק נועדו לשמור על זכויותיהם של אנשים העומדים בפני אשפוז כפוי. אלה עשויים לכלול את הזכות לקבל הודעה על ההליך, הזכות להיות מיוצג על ידי עורך דין, ואת הזכות לערער על ההחלטה באמצעות הליכי ערעור.

 

כיצד ניתן לתמוך באדם שצריך להיות באשפוז כפוי?

אין ספק שחלק מהמורכבות של אשפוז בכפייה כולל דווקא את ההתמודדות של בני המשפחה. כיצד אנחנו יכולים לעזור לקרוב משפחה שצריך להתחיל הליך של אשפוז כפוי? מה התפקיד שלנו בכל העניין הזה והאם יש דרך שבה נוכל להקל עליו? חשוב להבין: הדרך הטובה ביותר שבה אנחנו, קרובי המשפחה, יכולים לעזור לאותו אדם, היא להכיר את החוק על הצד הטוב ביותר. ככל שנדע יותר פרטים על החוק ועל מה שמותר או אסור בהקשרים כאלה, הסיוע שניתן לאותו אדם יהיה הרבה יותר פרקטי ומועיל. איש לא מדמיין את עצמו במצב שבו אחד מקרובי המשפחה שלו יישלח לאשפוז כפוי. יחד עם זאת, חשוב להבין שהדברים האלה קורים, ולעיתים הרבה יותר קרובות ממה שכולנו חושבים. לכן, אם גם אתם נמצאים היום בנקודה הזאת, חשוב שתחליטו מראש איזו עזרה אתם עומדים להציע לאותו קרוב משפחה. בנוסף, כמובן שראוי להיעזר בעורך דין שזו המומחיות שלו. כך אפשר להבטיח שנעניק את הסיוע הטוב ביותר לאותו אדם שבית המשפט החליט שעליו להיות באשפוז כפוי.

לפרסום כתבה, השאירו פרטים