מה זה קוד אתי?

בין שאנחנו אוהבים את זה ובין שלא, בישראל, אחד הארגונים היחידים שמשקיע בתחום של יצירת קוד אתי הוא דווקא צה"ל – צבא ההגנה לישראל. אלא שבפועל, מדובר ברכיב ארגוני חשוב מאוד שצריך להיות מיושם בכל ארגון ואפילו בעסק קטן. אבל מה זה בדיוק הקוד הזה? מה הוא כולל בתוכו? מדוע כל כך חשוב לבנות וליישם קוד כזה במסגרת העסק או הארגון? לאילו סוגים של ארגונים זה מתאים? על כך תוכלו לקרוא ממש כאן בשורות הבאות.

 

אז מה זה בדיוק קוד אתי?

קרדיט תמונה: freepik

ובכן, קוד אתי הוא רשימה של כללי התנהגות והתנהלות, שמיועדים להבטיח התנהלות אישית ראויה והוגנת של כל אדם בתוך הארגון. הקוד נבנה עבור ארגון מסוים ומחייב את האנשים הפועלים בתוך אותו ארגון. הוא יכול לעסוק בכל היבט של התנהלות הארגון, לרבות התנהלות בזמני שגרה והתנהלות במצבים קיצוניים/ חריגים. כך למשל, קוד כזה יכול לכלול סטנדרטים של שירות שאליהם מחויב כל מוכר וכל נותן שירות, בזמן ניהול אינטראקציה עם לקוחות הארגון. הקוד גם יכול לכלול התייחסות למוסר התשלומים של הארגון לספקים עם כללים מחייבים שבהם צריך לעמוד כל עובד ובמיוחד מחלקת הנהלת חשבונות, המנפיקה את התשלומים לספקים. הקוד האתי משתנה כמובן מארגון לארגון, בהתאם לפעילות הליבה שלו. הקוד האתי של צה"ל יעסוק בעיקר בהתנהלות של חיילים בשעות מלחמה, אבטחה או התנהלות מול אזרחים, בעוד שהקוד בארגון עסקי יעסוק בעיקר בהתנהלות העובדים מול הלקוחות, הספקים, ההנהלה, השותפים, העובדים האחרים והארגון עצמו.

 

מדוע כל כך חשוב ליישם קוד אתי בארגון?

קרדיט תמונה: freepik

אפשר כמובן לומר שברמה המוסרית זה הדבר הנכון לעשותו, אלא שאף ארגון לא היה מאמץ קוד כזה אם תרומתו הייתה אך ורק ברמה המוסרית תוך כדי פגיעה בביצועים העסקיים של הארגון. לכן, כדי להפוך את הקוד האתי לסטנדרט ארגוני מתקדם, חשוב מאוד שגם הארגון עצמו יפיק תועלת מעצם אימוץ הקוד. ואכן, ברמה התועלתנית ביותר, המציאות מוכיחה כי ארגונים המאמצים ומיישמים קוד אתי, נהנים מהצלחה רבה יותר. הקוד האתי דוחף את כלל הגורמים העסוקים במלאכת הארגון להתנהל בצורה הוגנת וראויה מול כל הגורמים האחרים המקיפים אותם ובשורה התחתונה, זה מוביל להתנהלות נכונה יותר גם ברמה האנושית וגם ברמה העסקית.

אם אתם חושבים שהרעיון של קוד אתי הוא רעיון שיכול לעניין תאגידי ענק וחברות, אבל לא רלוונטי לעסקים קטנים, אתם טועים לחלוטין. גם עסק קטן כמו פיצוציה יכול וצריך ליישם קוד אתי, שיחייב את בעליו ועובדיו. קוד כזה מכניס סדר בניהול העסק והוא בא לידי ביטוי ברמת השירות ובהתנהלות של העסק מול לקוחותיו, באופן שבסופו של דבר משליך גם על השורה התחתונה של העסק ועל הרצון של אנשים לעבוד איתו ולעשות איתו עסקים.

לפרסום כתבה, השאירו פרטים